Bahaya Karpet Kotor! Ia Dapat Menyebabkan Penyakit Ini


Adakah anda pernah menginap di sebuah hotel yang menggunakan karpet sebagai lantai? Anda tentu merasa nyaman saat menjejakkan kaki diatasnya. Lebih-lebih lagi jika karpet itu memiliki kain yang lembut, tentu akan memberikan ketengan dan sangat menyenangkan.

Jika memiliki karpet seperti itu, berapa kerap anda akan membersihkannya?
Apa hubungan antara kesihatan dengan karpet? Pasti semua orang tahu jika karpet yang tidak dicuci lama akan menyebabkan karpet itu kotor dan secara automatik akan penuh dengan bakteria.

Penumpukan debu pada jumlah yang banyak dapat menyebabkan berbagai penyakit, khusunya yan berkaitan dengan gangguan pernafasan seperti asma dan alahan hingga ke paru-paru. Namun, ada yang lebih mengejutkan lagi penyakit berat juga perlahan-lahan mampu menjangkiti anda contohnya kanser. Tentu anda tidak ingin perkara ini terjadi.

Debu atau kotoran pada karpet mungkin mudah terlihat disebabkan karpet memiliki sifat yang dapat menyimpan debu lagi-lagi karpet itu diletakkan di dalam ruang yang memakai penghawa dingin dan karpet itu digunakan untuk menjadi alas untuk berjalan. Karpet itu pasti akan menyimpan debu yang banyak dan debu-debu berikut akan berterbangan di udara sekitar yang tentunya akan masuk ke dalam badan anda melalui hidung apabila anda bernafas.

Karpet yang berada di dalam rumah pun tidak semestinya bersih walaupun tidak dijadikan alas semasa berjalan tetapi pasti ada ruang untuk pengudaraan dari luar untuk masuk ke dalam dan hinggap ke atas permukaan karpet. 




FAKTA TENTANG KARPET YANG MENGEJUTKAN!

Pelbagai bakteria seperti timbal, kadmium, merkuri, pestisda dan zat-zat karsinogen bifenol yang mengandungi poliklorin (PCB), ataupun hidrokarbon aromatik polisiklik (PAH) juga terdapat pada karpet yang kotor.

Adakah anda mahukan bakteria-bakteria ini masuk ke dalam tubuh badan anda?
Oleh itu, membersihkan karpet adalah hal yang penting yang perlu dilakukan, bagaimana caranya? Anda boleh "vacuum" atau cuci karpet anda sekerap yang mungkin sekurang-kurangnya sebulan sekali.

Karpet yang kedudukannya berdekatan dengan pintu masuk harus lebih kerap diselenggara kerana debuan dari luar mudah untuk hinggap ke atas permukaan karpet. 



"Vacuum" sahaja sebenarnya tidak mencukupi kerana anda perlu mencucinya untuk memastikan kuman/virus yang ada di permukaan akan hilang. Menurut saintis, sebanyak 1.5 juta sel kulit mati gugur daripada badan manusia setiap jam dan sel kulit mati adalah 'juadah' kegemaran bakteria. 

Karpet di rumah anda sebenarnya menjadi sarang pembiakkan bakteria kerana sering digunakan. Jika karpet diletakkan di ruang tamu, atau di depan televisyen, ia akan menjadi ruang untuk anda sekeluarga "melepak" sambil berehat.

Kesimpulan

Pada era globalisasi ini, kita, masih lagi berlawan dengan pandemik yang berlanda sekarang iaitu #COVID19. Sebaiknya kita lawan wabak ini dengan sehabisnya supaya dapat memutuskan rantaian.

Ibu bapa yang mempunyai anak-anak harus memantau anak-anak mereka bermain lebih-lebih lagi kawasan yang mempunyai karpet. Sesetengah tempat seperti pusat membeli-belah mempunyai karpet ini. Ribuan orang telal menggunakan karpet ini untuk berjalan. Pelbagai jenis kuman, bakteria dan virus telah berada di situ.




Berikut merupakan karpet yang berada di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Punca kotoran yang terjadi pada karpet ini salah satunya kerana karpet ini berada dalam keadaan yang lembap. Apabila karpet lama tidak diselenggara, ia juga boleh menjadi satu punca karpet kotor. Setelah menggunakan perkhidmatan Dry Carpet Cleaning dari Sinar Global Hygiene, keadaan karpet bertambah jadi lebih baik dari yang sebelumnya. Perkhidmatan ini membunuh 99.99% kuman.




Dry Carpet Cleaning

Dry Carpet Cleaning merupakan satu perkhidmatan mencuci segala jenis karpet. Ia bertindak membunuh 99.99% kuman dan juga virus tanpa menggunakan air. Proses pembersihan yang cepat dan juga menggunakan mesin yang berkualiti tinggi. Produk ini memberikan kesan yang lebih baik berbanding penggunaan vakum.

Ciri-ciri perkhidmatan:


✔️Tidak meninggalkan karpet yang basah (karpet akan sentiasa kering)
✔️Pembasmian kuman dengan mesin berkualiti tinggi
✔️Servis disinfektan yang terbaik bagi menyahkuman lokasi





Sila whatsapp kami untuk tempahan:


📞 TEL: 03-6187 6866
📩 EMAIL: enquiry@sghygiene.com.my


Untuk pelbagai info mengenai kes Covid-19 yang terkini, sila klik link dibawah


Berminat untuk menyertai group whatsapp untuk berkongsi tips kebersihan? Boleh klik link yang disertakan dibawah

https://chat.whatsapp.com/LCnBXdmyhG9Kz32KbCL6RS






Comments