7 Perkara Yang Perlu Diketahui Tentang Kebersihan Diri



Tetap sihat bukan hanya dengan makan makanan seimbang dan bersenam secara teratur. Ini juga banyak berkaitan dengan menerapkan kebiasaan atau rutin kebersihan dan kebersihan. Berikut adalah beberapa kaedah mudah tetapi mustahak di mana anda dapat menambahkan kebersihan dan menjadi lebih sihat.

Tetap sihat bukan hanya dengan makan makanan seimbang dan bersenam secara teratur. Ini juga banyak berkaitan dengan menerapkan kebiasaan atau rutin kebersihan dan kebersihan. Berikut adalah beberapa kaedah mudah tetapi mustahak di mana anda dapat menambahkan kebersihan dan menjadi lebih sihat.


1.Jaga kebersihan tangan untuk menjauhkan penyakit
Tangan kita menyentuh selusin perkara sehari dan bersentuhan dengan sejuta kuman. 26000 bakteria berbeza boleh didapati hanya dalam satu mata wang. Itulah sebabnya, selalu tinggal sekurang-kurangnya 15 saat untuk mencuci dan menggosok tangan anda dengan sabun dan air sebelum makan, selepas menggunakan tandas, setelah pulang dari tempat awam, dll. Mengeringkan tangan anda selepas mencuci juga sangat penting. Ia menghilangkan sisa kuman dengan banyak.


2.Benang untuk meningkatkan kebersihan mulut
Selain menggosok gigi setiap hari, flos juga diperlukan setiap hari untuk menghilangkan plak di antara gigi dengan betul. Jika tidak, kemungkinan peningkatan rongga dan penyakit gusi meningkat. Tetapi pastikan untuk menggunakan benang gigi dengan berhati-hati untuk mengelakkan kerosakan pada gusi.


3.Bersihkan lubang pusat anda secara berkala
Menurut Dr. Ashok Singh, Doktor Keluarga Apollo, Uppal, “Para penyelidik telah mengetahui bahawa mungkin ada 60 jenis bakteria yang hidup di pusar yang tidak bersih. Dan pusar terletak di bahagian perut yang sangat sensitif kerana sangat dekat dengan organ penting. Itulah sebabnya, untuk mengelakkan jangkitan, anda perlu membuang kotoran dan keringat secara berkala. " Anda boleh menggunakan putik kapas dan air sabun untuk menjadikan perut anda bebas kuman. Jangan lupa bilas dengan air di hujungnya. Untuk kotoran yang degil, gunakan minyak untuk membersihkan.


4.Tidak semua perkara boleh berkongsi
Nampaknya tidak berbahaya untuk menggunakan fon telinga rakan anda apabila anda terlupa tetapi ini boleh menyebabkan jangkitan telinga tengah, pertumbuhan kulat, telinga perenang, dll. Lilin telinga melekit dan lembap, sehingga menjadikannya tempat yang sempurna untuk kotoran dan kuman terkumpul. . Begitu juga, elakkan berkongsi produk solekan dengan orang lain dan kurangkan kemungkinan anda terkena herpes oral, konjungtivitis, ruam, dll. Orang mungkin kelihatan sihat tetapi sebenarnya boleh menghidap kuman.

5.Kaki anda juga memerlukan perhatian
Tukar stoking anda setiap hari dan sunkan kasut anda dengan kerap. Ini akan mengurangkan kemungkinan pertumbuhan kulat dan bakteria di dalamnya yang boleh membahayakan kulit anda. Juga, rendam kaki anda dengan air suam, seminggu sekali, untuk menyingkirkan toksin yang terkumpul di liang pori. Masukkan jus lemon atau minyak pokok teh ke dalam air untuk lebih banyak faedah.

6.Menjaga kebersihan haid
Mempunyai seluar dalam yang terpisah untuk digunakan pada waktu bulan itu. Basuh pakaian yang berlumuran darah di dalam air suam yang disuntik dengan pembasmi kuman. Juga, basuh diri anda dengan betul setiap kali menukar alas anda. Langkah-langkah ini dapat membantu anda mengelakkan jangkitan.

7.Elakkan makan makanan yang tidak dimasak di luar
Makan salad adalah sihat tetapi hanya jika buah-buahan dan sayur-sayuran dibasuh dengan betul. Jika tidak, ia boleh menyebabkan jangkitan perut, cirit-birit dan keracunan makanan. Lebih-lebih lagi, lebih selamat memakan makanan yang dimasak di luar kerana panas membunuh banyak kuman tetapi makanan mentah tidak mempunyai faedah ini.

Mengikuti langkah-langkah mudah dan mudah ini pasti dapat membawa lebih banyak kebersihan dalam hidup anda. Oleh itu, jangan lupa memasukkan petua kebersihan diri ini untuk masa depan yang sihat.

Jika anda risau berkaitan barangan anda mungkin anda boleh disinfektan dahulu barangan anda..
Dapatkan produk disinfektant SG Floral dari kami...membunuh 99.9% kuman dan bakteria berbahaya!



Untuk pelbagai info mengenai kes kovid terkini sila klik link dibawah 

Berminat menyertai group whatsapp untuk berkongsi tips kebersihan? Klik link dibawah



Comments