Perbezaan Dekontaminasi Dan Disinfeksi

 Covid-19 Pandemic: Disinfection and Sterilization of Face Masks ...

Nyah kuman (Decontamination)

Dekontaminasi merupakan proses membersihkan objek atau bahan untuk membuang bahan cemar atau mikroorganisma atau bahan berbahaya, termasuk bahan kimia, bahan radioaktif dan penyakit berjangkit.

Tujuan dekontaminasi adalah untuk mencegah penyebaran mikroorganisma dan bahan cemar berbahaya yang boleh mengancam kesihatan contohnya seperti kita mengemop lantai. Mop lantai bertujuan untuk kita menghilangkan kotoran yang berada di permukaan lantai dengan menggunakan sabun pencuci.

Terdapat banyak bahan untuk dekontaminasi yang boleh didapati di mana-mana seperti pasaraya.

Dekontaminasi bukan sahaja pada sesuatu objek tetapi sering digunakan dalam lingkungan perubatan, pergigian dan pembedahan. Kebersihan merupakan perkara yang penting lingkungan ini kerana ianya mempunyai jenis-jenis kuman yang boleh berjangkit dan sangat merbahaya.

Proses penyediaan makanan juga memerlukan dekontaminasi ini kerana apa-apa yang berkaitan dengan makanan memerlukan kebersihan yang memuaskan untuk mendapatkan Sijil Kebersihan dari JAKIM.

Workplace disinfection a rising demand, HR News, ETHRWorld

Basmi kuman (Disinfectant)

Disinfeksi merupakan agen kimia yang dicipta untuk memusnahkan dan mematikan mikroorganisma pada permukaan. Selain menggunakan bahan kimia, disinfeksi juga boleh dilakukan dengan cara steam. Mesin steam berfungsi untuk membunuh kuman dengan penggunaan suhu yang tinggi iaitu 154 darjah celcius. Mikroorganisma akan mati secara langsung kerana untuk membunuh kuman ianya memerlukan 100 darjah celcius.

Berbeza dengan sanitizers, disinfeksi lebih kuat bertindak balas dengan membunuh lebih banyak kuman. Disinfeksi bertindak lebih cepat dalam membunuh kuman berbeza dengan sanitizer dan dekontaminasi.

Kita tidak semestinya menggunakan mesin steam dalam membasmi kuman, kita boleh menggunakan Sg Floral Disinfectant. Cecair ini terbukti membunuh hampir keseluruhan kuman dan telah dibuktikan dengan swab test (pengiraan kuman). Cecair ini juga sangat sesuai digunakan di semua jenis permukaan.

Ketahuilah kepentingan untuk mencegah kuman dalam kehidupan untuk mengelakkan kita dari terkena apa-apa penyakit yang berpunca dari pembiakan kuman dalam persekitaran kita merupakan sesuatu yang sangat penting. 

Kesimpulan 

Decontamination dan Disinfectant merupakan satu aktiviti pembersihan yang dilakukan untuk mencegah kuman dari terus merebak. Kekuatan dari dua aktiviti ini berbeza mengikut peralatan dan bahan-bahan yang digunakan. 

SG Floral Disinfectant 250ml

SG Floral merupakan cecair yang membunuh 99.99% bakteria dan sangat-sangat sesuai untuk digunakan di semua permukaan. Hanya sembur di permukaan yang hendak disembur. Ia sangat berguna pada era PKP ini. Kandungan cecair ini adalah sebanyak 250 ml.
SG Floral juga mendapat kelulusan dari MOH (KKM). Sesuai digunakan di permukaan yang sering kita pegang berbeza dengan disinfectant yang dilakukan di permukaan yang lebih luas dan besar.  

💧 PROMOSI PROMOSI PROMOSI 💧

RM28/pcs 
RM100/4pcs


Sila whatsapp kami untuk tempahan:


📞 TEL: 03-6187 6866
📩 EMAIL: enquiry@sghygiene.com.my


Untuk pelbagai info mengenai kes Covid-19 yang terkini, sila klik link dibawah


Berminat untuk menyertai group whatsapp untuk berkongsi tips kebersihan? Boleh klik link yang disertakan dibawah

https://chat.whatsapp.com/LCnBXdmyhG9Kz32KbCL6RS

Comments