Kebersihan Tandas Awam Adalah Dari Sivik Seseorang


Kurang kesedaran sivik, tiada rasa sayang kepada harta awam dan budaya penyelenggaraan dalam kalangan masyarakat dikatakan punca tandas awam di Malaysia menjadi kotor. Justeru, orang ramai, kalangan aktivis dan pemimpin mahu masyarakat negara ini melalui revolusi pemikiran mengenai aspek kebersihan dan disemarakkan dengan budaya penyelenggaraan dan sayangkan harta awam. Malah, ada pemimpin yang menyarankan tindakan undang-undang terhadap pencemar tandas awam.

Pihak berkusa dan rakyat perlu menjadikan budaya penyelenggaraan sebagai cara hidup. Masyarakat tidak seharusnya berfikiran seperti warga dunia ketiga dalam aspek penyelenggaraan tetapi mempunyai infrasturktur kelas pertama.

Berdasarkan statistik, 61 peratus daripada 10257 tandas awam di seluruh negara berada dalam keadaan teruk. Hanya 350 atau 3.4 peratus yang mencapai penarafan lima bintang manakala 1086 atau 10 peratus pula dalam keadaan amat teruk untuk mendapat penarafan satu bintang yang paling minimum.


Masalah kesihatan

Tandas yang kotor bukan sahaja memberi imej yang buruk terhadap negara tetapi ia juga boleh menyebabkan masalah-masalah kesihatan. Menurut pakar daripada portal MyHealth antara masalah-masalah yang timbul akibat penggunaa tandas yang kotro adalah masalah pencemaran bau yang mengganggu kehidupan seharian masyarakat. Selain itu, ia juga mampu untuk menimbulkan tekanan bagi seseorang. Tekanan yang dimaksudkan adalah disebabkan oleh penahanan pembuangan sisa badan disebabkan tidak mahu menggunakan tandas yang kotor. Mereka yang prihatin tentang kesihatan atau fobia dengan bakteria akan berusaha untuk mencari tandas yang selesa digunakan.

Penggunaan tandas yang kotor juga boleh mengakibatkan jangkitan pada salur atau pundi kencing yang boleh dianggap sebagai kronik. Jangkitan tersebut mungkin berlaku disebabkan oleh kuman yang terdapat di persekitaran tandas masuk ke dalam badan menerusi salur dubur. Kuman yang dimaksudkan adalah Escherichia Coli atau dikenali sebagai E.Coli. Gejala-gejala bagi penyakit ini adalah kencing dengan kerap, rasa sakit atau pedih selepas kencing, rasa hendak kencing lagi walaupun tiada air kencing (tidak puas), rasa sakit di bahagian bawah abdomen, kencing berdarah atau kencing yang berbau dan demam sederhana.

Kesimpulan 

Tandas awam juga menjadi salah satu tempat penyebaran #CoronaVirusDisease2019. Baru sahaja sebentar tadi Perdana Menteri kita yang ke-8 YB Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat perutusan tentang 4 gugusan baharu sewaktu PKPP ini. Sentiasa mengikut SOP yang kerajaan keluarkan. Wabak ini sangat berbahaya dan hampir meragut 1 juta nyawa di seluruh dunia. 


SG Floral Disinfectant 250ml


SG Floral merupakan cecair yang membunuh 99.99% bakteria dan sangat-sangat sesuai untuk digunakan di dalam tandas awam yang sangat-sangat kotor. Hanya sembur di permukaan yang hendak disembur. Ia sangat berguna pada era PKP ini. Kandungan cecair ini adalah sebanyak 250 ml.
SG Floral juga mendapat kelulusan dari MOH (KKM).

PROMOSI PROMOSI PROMOSI

RM28/pcs
RM100/4pcs



Sila whatsapp kami untuk tempahan:


📞 TEL: 03-6187 6866
📩 EMAIL: enquiry@sghygiene.com.my


Untuk pelbagai info mengenai kes Covid-19 yang terkini, sila klik link dibawah


Berminat untuk menyertai group whatsapp untuk berkongsi tips kebersihan? Boleh klik link yang disertakan dibawah

https://chat.whatsapp.com/LCnBXdmyhG9Kz32KbCL6RS


Comments